Vitamina D este foarte importanta pentru copii, pentru intretinerea sistemului osos si dezvoltarea organelor. Copiii sunt in crestere si au nevoie de mult calciu, iar absorbtia calciului se bazeaza pe vitamina D.

Sanatatea oaselor unui copil incepe cu o dieta care contine suficient calciu si vitamina D. Exista doua momente critice in viata cand avem nevoie de mai mult calciu si vitamina D: copilarie si adolescenta.

Relatia dintre calciu si vitamina D este foarte puternica. Corpul nostru nu poate produce singur calciu, asa ca este important sa obtinem suficient calciu din dieta noastra.

Calciul este implicat in transmiterea semnalelor nervoase, tine vasele de sange puternice, si dezvolta si intareste oasele. Vitamina D ajuta la absorbtia calciului din mancarea consumata.

 

Importanta vitaminei D la copii

Rolul glandelor paratiroide este de a mentine nivelurile de calciu si fosfor din sange, de care organismul are nevoie pentru functionarea optima a muschilor si a sistemului nervos. Dar indiferent cat de multa mancare bogata in calciu ai manca, el nu va putea fi obtinut in cantitati suficiente fara vitamina D.

Vitamina D are capacitatea de a promova absorbtia calciului din alimente in intestin. Paratiroida este asociata in mod continuu cu vitamina D care poate fi utilizata la nevoie. Atunci cand vitamina D nu este disponibila pentru a facilita absorbtia calciului din alimente, glandele paratiroide trebuie sa extraga calciu din os pentru a mentine niveluri optime in sange si asta conduce la o slabire a sistemului osos si implicit la boli care afecteaza sistemul osos (rahitism, osteomalacie), atat la copii, cat si la adulti.

Vitamina D joaca, de asemenea, un rol in prevenirea problemelor de sanatate care pot aparea mai tarziu, cum ar fi bolile de inima, diabetul, osteoporoza si pierderea osoasa.

Din alimentatia pe care o au bebelusii, acestia nu pot obtine la fel de multa vitamina D ca si adultii. Deoarece in primele luni de viata mananca doar laptele de la mama, care desigur este un lichid foarte complex si contine o cantitate mare de vitamina D, insa nu deajuns.

In acelasi timp, copiii care traiesc in locuri cu expunere limitata la soare, cum ar fi tarile nordice, nu primesc suficienta lumina solara pentru a-si satisface cerintele de vitamina D.

In toate aceste cazuri ar trebui administrate suplimente de vitamina D, la indicatiile medicului specialist.

 

Surse naturale de vitamina D

Cele mai bune surse naturale de vitamina D sunt pestele (ton, somon, macrou), uleiul de peste, ciupercile, sucul de portocale, cerealele, ouale si uleiul de ficat de cod.

 

Importanta Calciului la copii

Calciul este cel mai abundent mineral din corpul nostru, reprezentand pana la 2% din greutatea corpului nostru. Insa corpul nostru nu poate produce calciu singur.

Avem nevoie de o anumita cantitate de calciu in functie de stadiul vietii in care ne aflam. Bebelusii isi iau calciul din laptele matern si formula de lapte. Copiii sub 6 luni au nevoie de 200 mg de calciu pe zi, iar bebelusii intre 6 luni si 11 luni au nevoie de 260 mg de calciu pe zi.

Inca din copilarie, stim ca un aport adecvat de calciu poate ajuta la construirea oaselor puternice si sanatoase. Pe langa acest rol important, calciul are si alte functii in organism, permite coagularea sangelui, contractiile musculare si bataile inimii.

Osul este un tesut viu care este in continua schimbare. O parte din osul vechi este indepartata si inlocuita cu os nou. in timpul copilariei si adolescentei, atat dimensiunea, cat si densitatea scheletului cresc, asta inseamna ca se depune mai mult os si este indepartat mai putin os vechi.

 

Surse naturale de Calciu

Cele mai bune surse naturale de calciu sunt produsele lactate (lapte, iaurt, branza).

Pentru copiii care au intoleranta la lactoza, calciul poate fi obtinut din alte alimente, cum ar fi broccoli, migdale, seminte de susan, kale, naut, fasole, smochine, prune si portocale.

Importanta calciului pentru dezvoltarea copilului este atat de mare incat s-au produs alimente pentru copii care contin calciu: cereale, sucuri naturale etc.